راهکار‌های صرفه جویی در انرژی

راه‌های مختلفی برای کاهش مصرف انرژی در خانه و افزایش صرفه‌جویی در مصرف انرژی وجود دارد که از تغییرات ساده رفتاری گرفته تا بهبود گسترده در لوازم خانگی را شامل می‌شود. از فواید مهم صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌توان به صرفه‌جویی در قبوض آب و برق و همچنین حفاظت از محیط زیست نام برد. در اینجا ده روش متداول برای صرفه‌جویی در انرژی و صرفه‌جویی در مصرف برق در خانه آورده شده است.

حفظ انرژی یعنی چه؟

حفظ انرژی در معنای عموم به صرفه‌جویی در انرژی، استفاده از انرژی کمتر به منظور کاهش هزینه‌ها و کاهش اثرات زیست محیطی است. این می‌تواند به معنای استفاده کمتر از برق، گاز یا هر شکل دیگری از انرژی باشد.منابع انرژی موجود در سیاره ما، محدود بوده و مصرف درست انرژی باعث حفظ منابع انرژی برای طولانی مدت و حفظ و پاسداری از زیستگاه‌ها و محیط زیست می‌گردد.

به چه دلیل باید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد؟

  • کاهش قبوض و هزینه‌ها
  • جلوگیری از آلودگی هوا
  • کاهش اثرات زیست محیطی
  • جلوگیری گرم شدن زمین
  • کاهش نیاز و استفاده از سوخت‌های فسیلی
  • مسئولیت در قبال آیندگان

12 راه برای صرفه‌جویی در انرژی الکتریکی چیست؟

در اینجا 12 راه برای شروع صرفه‌جویی در انرژی ذکر می‌گردد:

  1. تغییر رفتارهای روزمره
  2. استفاده از لامپ‌های کم مصرف
  3. خارج کردن وسیله ی برقی از پریز برق
  4. استفاده از لوازم هوشمند جهت قطع و وصل وسیله ی برقی
  5. استفاده از لوازم برقی با مصرف انرژی کم
  6. کاهش هزینه‌های گرمایش آب
  7. نصب پنجره‌های دو جداره
  8. عایق بندی راه‌های عبور هوا
  9. شستشو ی لباس در آب سرد
  10. استفاده از ماکروویو به جای اجاق گاز
  11. استفاده از نور طبیعی
  12. پوشش متناسب با هوای داخل و خارج از منزل

در زیر، هر یک از این گزینه‌ها را برای صرفه‌جویی در انرژی به طور مفصل بررسی خواهیم کرد.

1- تغییر رفتارهای روزمره

برای کاهش مصرف انرژی در خانه و افزایش صرفه‌جویی در انرژی، لزوماً نیازی به بیرون رفتن و خرید محصولات کم مصرف ندارید. در صورت نیاز به خرید، می‌توان تمامی خرید‌ها را لیست نمود تا در یک سفر شهری انجام شود. در مسیرهای نزدیک از وسیله ی نقلیه موتوری استفاده نشود. صرفه‌جویی در انرژی می‌تواند به سادگی خاموش کردن چراغ‌ها یا لوازم خانگی در زمانی که به آنها نیاز ندارید باشد. همچنین می‌توانید با انجام دستی کارهای خانگی، مانند قرار دادن لباس‌ها در فضای باز جهت خشک شدن به جای گذاشتن آنها در خشک‌کن یا شستن ظروف با دست، از وسایل پر مصرف کمتر استفاده کرد.

یکی از رفتارهایی که بیشترین پتانسیل را برای صرفه‌جویی در مصرف برق دارند، کاهش گرمای ترموستات منزل در زمستان و استفاده کمتر از تهویه مطبوع در تابستان است. هزینه‌های گرمایش و سرمایش تقریباً نیمی از قبض‌های آب و برق یک خانه متوسط ​​را تشکیل می‌دهد، بنابراین با پوشش مناسب در منزل می توان با کاهش در شدت و دفعات گرمایش و سرمایش، بیشترین حالت صرفه‌جویی را داشت.

ابزارهایی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها متوجه شوید بیشتر برق منزل شما درکجا هدر می‌رود و کدام لوازم برقی روزانه بیشترین مصرف را دارند.

1-1- کنترل و زمان بندی لوازم الکترونیکی با محصولات هاینیکس

ممکن است عده ای تصور نمایند که امروزه، با توجه به مشکلات و دغدغه‌های موجود در زندگی، تغییر رفتار و شیوه ی زندگی، بسیار سخت خواهد بود. هر نوع تغییری در سبک زندگی ممکن است در ابتدا باعث ایجاد استرس گردد و انسان‌ها در برابر آن مقاومت نموده و واکنش نشان دهند. به همین دلیل جهت داشتن ذهنی آرام و از بین رفتن استرس، می‌توان از محصولاتی استفاده نمود که جهت هوشمند سازی لوازم برقی و الکترونیکی به کار می‌روند.

این محصولات می‌تواند چشم‌های تعبیه شده در لوازم الکترونیکی جهت قطع و وصل آن و یا به صورت پیشرفته تر به صورت سنسورهای دما، رطوبت، فشار و … که در محیط‌های مسکونی، صنعتی، کارگاهی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند باشد.

در موارد دیگر از جمله خطاهای انسانی مانند فراموش کردن قطع وسیله ی برقی در منزل و یا نیازهایی مانند لزوم روشن نمودن وسیله ی برقی یا سیستم کامپیوتری در محل کار، زمانی که شما در منزل هستید نیز ضرورت استفاده از هوشمند سازی را آشکار می‌سازد.

این هوشمند سازی همچنین ممکن است باعث کم شدن نیروی کار و کاهش هزینه‌ها گردد. به دلیل کم شدن میزان رفت و آمد نیروی کار و یا قطع و وصل به موقع دستگاه‌ها از راه دور و زمان بندی خاموش و روشن شدن آن، قدمی بزرگ در راه جلوگیری از اتلاف انرژی می‌توان برداشت. یکی از این محصولات که کارشناسان شرکت پایا رسا در جهت کاهش میزان مصرف انرژی و زمان بندی لوازم برقی و دستگاه‌های پر مصرف انرژی تولید نموده اند، ساعت فرمان نجومی‌-‌هفتگی هاینیکس می‌باشد.

2- استفاده از لامپ های کم مصرف

لامپ‌های رشته‌ای سنتی مقدار زیادی برق مصرف می‌کنند و باید بیشتر از لامپ‌های کم مصرف یا ال ای دی که  انرژی کمتری مصرف می‌کنند استفاده نمود. لامپ‌های رشته ای هالوژن، لامپ‌های فلورسنت فشرده (CFL) و لامپ‌های دیود ساطع کننده نور (LED) از 25 تا 80 درصد برق کمتری مصرف می‌کنند و 3 تا 25 برابر بیشتر از لامپ‌های سنتی عمر می‌کنند.

درست است که لامپ‌های کم مصرف گران‌تر هستند، اما طول عمر بیشتر و مصرف انرژی کمتر آنها به این معنی است که در درازمدت هزینه کمتری برای ما دارند.

2-1- خارج کردن وسیله ی برقی از پریز برق

یکی از راه‌های اتلاف انرژی از طریق سیم‌های برق می‌باشد که در هنگام خاموش بودن وسیله ی برقی، در برق می‌ماند. این موضوع به دلیل جریان نشتی که در سیم‌ها و قطعات الکترونیکی وجود دارد، موجب شده که این اتلاف انرژی حتی در هنگام خاموش بودن وسیله الکترونیکی نیز بوجود می‌آید. می‌توان با خارج کردن وسیله ی برقی از پریز برق، از اتلاف انرژی، هر چند کوچک، جلوگیری نمود.

2-2- استفاده از لوازم هوشمند جهت قطع و وصل وسیله ی برقی

از راه‌های بسیار مفید جهت جلوگیری از اتلاف انرژی، کنترل قطع و وصل بودن وسیله ی برقی و یا زمان بندی جهت روشن یا خاموش شدن آن است. برای این منظور می‌توان از کلید دیجیتال هوشمند و ساعت فرمان نجومی‌ – هفتگی استفاده نمود. این ساعت فرمان‌ها به صورت مکانیکی، دیجیتال و کنترل از طریق تلفن همراه وجود دارد. به مثال زیر توجه فرمایید:

تصور نمایید شب‌های تابستان، کولر خود را روشن می نمایید. استفاده‌ی مکرر آن از شب تا صبح باعث سرمای زیاد و یا استفاده ی بیش از حد انرژی می گردد. حال می توان با نصب یک ساعت فرمان نجومی – هفتگی، با استفاده از گوشی همراه خود آن را به صورت دستی خاموش یا روشن نمایید یا اینکه کولر را زمان بندی کرده که در ساعات خاصی از شب خاموش و در ساعات خاصی روشن گردد. مثلا هر یک ساعت، پانزده دقیقه خاموش گردد و باز روشن شود. در این حالت هم منزل شما خنک خواهد بود و هم به میزان قابل توجهی در انرژی صرفه‌جویی می‌گردد.

این مثال را می‌توان در کلیه لوازم خانگی و مصارف کارگاهی نیز در نظر گرفت.

2-3- هوشمند سازی لوازم برقی با محصولات هاینیکس

شرکت پایا رسا الکترونیک با محصولات خود در جهت مدیریت زمان و زمان بندی مصرف کننده ی الکترونیکی، اقدام به مدیریت زمان قطع و وصل مصرف کننده ی الکترونیکی نموده که خود کمک بسیار زیادی به صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌نماید. این محصولات در بستر نرم م افزارهای تلفن همراه و کنترل از راه دور اقدام به مانیتورینگ و کنترل قطع و وصل مصرف کننده در زمان‌های مورد نظر کاربر می‌نماید.

3- استفاده از لوازم برقی با مصرف انرژی کم

به طور متوسط، لوازم خانگی تقریباً 13 درصد از کل مصرف انرژی خانگی را تشکیل می‌دهند. هنگام خرید لوازم خانگی، باید به دو عدد توجه کنید: قیمت اولیه خرید و میزان مصرف انرژی. اگرچه لوازم برقی مورد استفاده در منزل ممکن است قیمت‌های خرید بالایی داشته باشند، مصرف انرژی آنها اغلب %9-25٪ کمتراست.

4- کاهش هزینه‌های گرمایش آب

گرمایش آب سهم عمده ای در مصرف انرژی دارد. به غیر از خرید یک آبگرمکن با میزان مصرف انرژی کم، چهار روش برای کاهش هزینه‌های گرمایش آب وجود دارد:

  • می‌توانید جهت شستشو از آب گرم کمتری استفاده کنید.
  • ترموستات آبگرمکن خود را کم کنید.
  • آبگرمکن خود را عایق بندی نمایید.
  • از آبگرمکن‌های خورشیدی استفاده کنید.

5- نصب پنجره‌های دوجداره

پنجره‌ها منبع قابل توجهی برای اتلاف انرژی هستند – آنها می‌توانند %10 تا 25٪ به کل انرژی مصرفی گرمایشی شما را اضافه کنند. برای جلوگیری از اتلاف گرما از طریق پنجره‌های خود، می‌توانید از پنجره‌های دو جداره استفاده کنید.

در آب و هوای گرم تر، افزایش گرما درون منزل از طریق پنجره‌ها ممکن است مشکل ساز باشد. با قرار دادن پوشش‌هایی مانند سایه بان، کرکره، پرده‌ها و …  جلوی پنجره‌ها که انعکاس نور بیشتری دارد، می‌توان باعث کاهش میزان انرژی حرارتی وارد شده به خانه گردیده و از افزایش گرما و اتلاف انرژی جلوگیری کرد.

6- عایق بندی راه‌های عبور هوا

رایج ترین راه اتلاف انرژی در منازل، دریچه‌ها، پنجره‌ها و در‌هاست. برای جلوگیری از این نشتی‌ها و راه‌های عبور هوا باید اطمینان حاصل کنید که هیچ شکاف یا روزنه ای بین دیوار و دریچه‌ها، پنجره‌ها و یا چارچوب در وجود ندارد. برای این منظور می‌توان از درزبند‌ها استفاده نمود.

9- شستشوی لباس با آب سرد

شستن لباس‌ها یک کار ضروری و بخشی از امور هفتگی انسان است. این کارانرژی زیادی مصرف می‌نماید، به خصوص اگر از آب گرم استفاده می‌کنید. در واقع، بیشترین انرژی مصرف شده در فرآیند شستشوی لباس صرف گرم کردن آب می‌شود. استفاده از آب سرد نیز مزایای اقتصادی زیادی دارد، به طوری که مصرف کنندگان می‌توانند با کاهش دمای آب شستشو تا 15 درجه، در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های مربوط به آن صرفه‌جویی زیادی داشته باشند. حتی در بعضی گزارش‌ها ذکر شده که شستن لباس‌ها با آب سرد باعث طولانی تر شدن عمر لباس می‌گردد.

10- استفاده از ماکروویو به جای اجاق گاز

در کنار سایر کارهای خانه، گرم کردن مجدد غذا یک فرآیند ضروری بوده و باعث اتلاف انرژی زیادی است. بر طبق تحقیقات، ماهیت اجاق گاز، آن را مستعد اتلاف انرژی می‌کند. این در حالی که در یک مایکروویو، با این که انرژی الکتریکی زیادی استفاده می‌کند، به دلیل انفجار‌های نسبتا کوتاه نیرو برای مدت زمانی کوتاه، باعث مصرف انرژی کمتری نسبت به اجاق گاز می‌باشد.

 

11- استفاده از نور طبیعی

نورپردازی مقدار قابل توجهی از هزینه‌های انرژی را به خود اختصاص می‌دهد و استفاده از نور خورشید یک راه مناسب برای کاهش مصرف انرژی است. برای این منظور می‌توانید از منازلی با پنجره‌های شمالی و جنوبی استفاده کنید تا هم نور کافی داشته باشید و هم گرمای کافی برای داخل محیط زندگی.

12- پوشش متناسب با هوای داخل و خارج از منزل

در فصل‌های مناسب، از پوشش مناسب در منزل استفاده نمایید تا از سیستم سرمایشی و گرمایشی کمتر استفاده شود.

و در پایان …

حفظ انرژی به دلایل زیادی مهم و مفید می‌باشد. با اقدامات ساده جهت صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید، ارزش دارایی خود را افزایش دهید و از محیط زیست محافظت کنید. تمامی این‌ها مزایای بزرگی هستند که می‌توانید از صرفه‌جویی در انرژی به دست آورید. با برداشتن یک گام کوچک به سمت یک سبک زندگی آگاهانه تر از مصرف انرژی، می‌توانید از مزایای بسیار کارآمد در کم شدن هزینه‌ها، جلوگیری از آسیب به محیط زیست و جلوگیری از قطعی آب، برق و گاز در فصل‌های مختلف بهره برده و در راه کمک به آیندگان قدم برداشت و از آن لذت برد. می‌توان همراه با تکنولوژی به این مهم دست پیدا کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

محصولات مرتبط